Up-date #4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jael Sluis - WaarBenJij.nu Up-date #4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

Up-date #4

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jael

04 April 2006 | Ghana, Accra

Na een drukke periode op school is het nu weer wat rustiger en is de vakantie in zicht. :) Ik heb ondertussen mijn rapport weer gehad, waar ik redelijk tevreden mee ben. Al mijn cijfers zijn nog steeds uit of 7; US Geschiedenis 3, Frans 4, Engelse literatuur 5, Technologie 5, Sport 5, Yearbook 5, Wiskunde 6, Biologie/ Natuurkunde 6. Ik hoop geschiedenis snel weer op te halen samen met Frans. Maja ook deze keer weer geen onvoldoendes! :)
Ik probeer nu in het IB programma te komen (International Baccalaureate) wat ongeveer gelijk staat aan het atheneum in Nederland. En daarmee zal ik toegang hebben tot de meeste universiteiten over de hele wereld. Maar je word toegelaten op het gemiddelde van dit jaar en vorig jaar, en bij mij is dat dus nog te laag… Maar de IB coördinator heeft al min of meer laten doorschemeren dat ik heel waarschijnlijk word toegelaten, omdat mijn cijfers steeds beter worden en omdat ze weten dat het erg belangrijk is in Nederland. Ze beslissen in een vergadering met mijn leraren, en die zijn bijna allemaal positief over mij dus dat zal geen problemen geven…
Ik heb ook al mijn vakken moeten kiezen voor 11th en 12th grade. Ik heb gekozen voor Higher Level Engelse Literatuur, Biologie, en US Geschiedenis, en voor Standard Level Spaans, International Relationships, en Wiskunde. Dus ik ben benieuwd, ik krijg de uitslag in een paar weken over ik ben toegelaten in het IB programma dus dan laat ik het jullie wel weten. :)
Het weekend van 11 en 12 maart zijn we naar Anemabo geweest, een klein dorpje aan de kust. Het strand was erg mooi, eten heel erg lekker en je kon er erg goed zwemmen. Wat ik erg leuk vond was dat er boards waren (soort korte surf boards, geen idee hoe ze heten) waarmee je soms 20 meter op een golf werd meegenomen. Erg leuk! :) We sliepen in een hutje, en Robert (een van de studenten) in een tent. En het strand was echt heel mooi, goed schoongehouden… ’s Avonds werd daar ook een groot bonfire gehouden. Helaas hebben we er nauwelijks foto’s genomen :s Maar als het aan mij ligt gaan we er snel weer heen en dan zal ik wel meer foto’s maken.
Het weekend daarna hadden we een feest bij ons thuis namens Theo’s verjaardag en nog steeds een house warming party . Het was erg gezellig en er waren meer mensen gekomen dan verwacht. ( als we een collega hadden uitgenodigd, bracht die zijn vriendin mee en daarvan de zus en haar man dan weer, er liepen dan ook gewoon mensen rond die we niet kenden…) Wat dus wel erg grappig was. :) En het leukste vond ik, was Theo’s cadeau van de studenten, een grasscutter! Erg gelachen, alleen 1 nadeel, volgens mij willen mijn ouders hem ook daadwerkelijk gaan opeten…:s(zie foto’s!!!)
En dan het laatste weekend had in een schooltrip (vrijwillig) voor Habitat for Humanities. Daar hebben we met een groepje leerlingen en een paar leraren geholpen met een huis te bouwen in een dorpje net buiten Accra. We moesten stenen maken van klei en cement, metselen, sjouwen, water halen van een pomp en ook cement maken. Het was erg hard werken maar wel erg gezellig en we hebben met z’n allen dus ongeveer een half huis gebouwd. Na het werk hadden we een voetbal wedstrijd tegen de dorp ‘jongens’. Achteraf hoorden we dat die ‘jongens’ bij elkaar waren gehaald door de dorps chief bij de dorpen in de buurt, dat waren dus ‘jongens’ van in de 20 die allemaal erg goed konden voetballen. (we zijn dus ook behoorlijk afgemaakt…:p) Die avond gaven de dorpsbewoners een dans en trommel voorstelling. Wat erg leuk was, maar achteraf waren erg veel Ghanezen behoorlijk dronken. (wat erg lachwekkend was:)) En de volgende dag hebben we nog even gewerkt en dan opgeruimd en weer terug gegaan. We waren in groepjes verdeeld waarmee we bij een gastvrouw in huis sliepen. Ik sliep met 2 klasgenoten in 1 kamer (zonder ventilator, elektriciteit en water) wat erg gezellig was. Maar alle anderen hadden een paar emmers water gekregen van hun gastvrouw/ man om zich mee te wassen. En wij dus niet. Wij moesten toen dus ons water zelf halen en pompen (20 min. lopen naar de pomp, 20 min. pompen, en dan weer 20 min. terug lopen) en we hadden een uur gekregen om ons allemaal te douchen, wat bij ons uitgelopen was tot ongeveer 2 uur… Het heeft ons toen ook wel erg aan het denken gezet, dat die bewoners dat elke dag moeten doen, en zo vast zitten, dat het erg moeilijk voor hun is om uit hun leven te komen, bijna geen toekomst hebben… Dat maakte ons wel weer even erg dankbaar voor alles wat we hebben.
En dit weekend hadden we een etentje bij Alette, een collega van mijn vader, hebben we een filmpje gekeken. En nu moet ik nog huiswerk doen en over 4 uur weer terug naar Accra… Volgend weekend begint mijn vakantie en dan zijn we van plan naar het noorden te reizen. Voor 1 week gaan we dan langs natuurparken en plaatsen die we gezien ‘moeten’ hebben. Maar daar zullen jullie nog wel een uitgebreid verslag van krijgen… Mijn foto's die bij dit bericht horen zal ik er later bij zetten, maar dat kan ik pas doen als ik weer in Ho ben...
Veel liefs, mis jullie!

  • 07 Mei 2006 - 19:55

    Ann:

    heej meis,
    hoe gaat tie? kzat net ff je fotos te bekijke, egt leuk! ik neem aan dat dat beest van je vader dood was? hij zag er niej zo heel gezond uit geloof ik! whaha nja..
    maarre veel succes daar! ik mis je..
    xxxx ann.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 45368

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: