Zomervakantie! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jael Sluis - WaarBenJij.nu Zomervakantie! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

Zomervakantie!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jael

10 Augustus 2006 | Ghana, Accra

Sorry dat het weer zo lang geduurd heeft! Maar door langdurige afwezigheid werd ik belemmerd te schrijven… Ik heb zelfs moeten opzoeken wat ik als laatste heb geschreven :$ Maja hier dan weer een lang verhaal van mij!

Maja, te beginnen met school, ik ben (uiteraard) over, ik had een mooi rapport. (Wiskunde= 5, Engels= 5, Frans= 5, Science= 6, US Geschiedenis= 4, Technologie= 5, Yearbook= 5, Sport= 6, allemaal uit de 7) Verder heb ik ook nog 3 Awards gehad, een voor Most Improved Student in wiskunde, een President’s Education Award voor Outstanding Academic Achievement (ondertekend door Bush, jaja.. :)) en dan nog een Honor role, dus dat is wel leuk. Het is nog steeds niet zeker of ik IB mag gaan doen maar dat beslist mijn school na mijn eerste rapport dit jaar (als alles goed is..). En dan mijn school gala! Iedereen was er erg opgewonden over en verheugde zich er erg op waardoor het eigenlijk alleen nog maar kon tegen vallen. Ik vond het wel leuk, iedereen had zich helemaal opgedost, jongens in pak en de meisjes in jurken. Om 12 uur was het al afgelopen, maar toen gingen de meeste meteen door naar Tantra voor de ‘afterparty’. Waar je iedereen van mijn school er uit kon pikken omdat die nog (bijna) allemaal in jurken en pakken waren. Het was daar erg druk maar ook erg gezellig. En dan de laatste school dag… Ongeveer 20% van de scholieren vertrekt voor goed elk jaar (en ook een groot aantal leraren), dus ik moest ook veel afscheid nemen van vrienden die dit jaar niet meer terug komen. Dat was wel even moeilijk, maja, dat hoort bij een internationale school… Ranja en Indra, 2 goede Duitse vriendinnen van me, zijn geslaagd en terug naar Duitsland en Bangkok, Christine uit Kenia is naar Amerika gegaan en dan zijn er nog een paar klasgenoten vertrokken…

En op de laatste schooldag vloog ik ook meteen naar Nederland! Ik heb weer veel vrienden gezien, waar ik echt heel blij mee was, en waar ik ook wel erg aan toe was. Mijn broer, Johan en ik zijn ook nog naar de Weerribben geweest in Overijssel wat erg leuk was. We hebben veel gekanood, gezwommen en geroeid, en uiteraard was het erg gezellig! Maar helaas, mijn vakantie in Nederland duurde maar kort, na 3 ½ week moest ik alweer terug, maar dit keer met mijn broer, mijn oom en tante (Ria & Gerard ;) ) en Anke de vriendin van Frederik mijn neef die hier al ongeveer 5 maanden is.

Ik vloog weer alleen met KLM, en de rest allemaal met Alitalia. En uiteraard verliep mijn vlucht voorspoedig (wel erg saai, 6 uur alleen zitten, maar lang leven de films in het vliegtuig!!) maar de vlucht van de anderen die via Italië vlogen werd geannuleerd toen ze in Italië waren. Die hebben daar dus 24 uur moeten wachten op de volgende vlucht naar Accra. Maar 24 uur later kwamen ze dus toch nog aan in Ghana! Meteen de dag daarop zijn we naar Ho gegaan (Joris was er ook nog bij, we moesten dus met zn 9en in onze pick-up, 2 moesten er dus achterin, rara wie…). Maja, toen in Ho hebben we de eerste paar dagen rustig aan gedaan, ook omdat mijn vader nog moest werken. Joris is toen weer naar Accra gegaan om terug naar Nederland te vliegen.

Na een paar dagen zijn we naar Anomabo geweest (dat mooie strand waar je ook goed kon zwemmen met die body boards), wat weer erg leuk en gezellig was. Niet zulk mooi weer als laatste keer (het is nu het regen seizoen waardoor het kouder is en meer regent), maar net zo geslaagd. Daar hadden we 's avonds ook een groot kampvuur op t strand wat ook erg sfeervol was. En van daaruit zijn Frederik en Anke alleen verder gereisd, en die hebben we weer in Mole ontmoet.

Toen weer terug naar Ho, en na een paar dagen zijn mijn broer en mijn vader naar Nkwanta gegaan, waar mijn vader nog moest werken en van waaruit we door op vakantie zouden gaan. Wij zijn toen eerst nog naar Wli waterval geweest en van daaruit toen naar Nkwanta gegaan. We zijn via Tamale weer door gereden naar Mole. Mole was weer erg leuk, maar niet veel nieuws gezien. Na een paar dagen daar (en waar Frederik en Anke alleen zijn verder gegaan) geweest te zijn, zijn we naar Wa gereden en daar de oudste moskee bekeken en een oud paleis. Daarna naar natuurreservaat Gbele, wat er mooi uitzag maar waar we bijna geen dieren hebben gezien (op de muggen na! we zijn daar allemaal echt helemaal lek gestoken!) en mn moeder begon zich daar ook behoorlijk ziek te voelen... Wat trouwens leuk is (vind ik) was dat hoe verder je naar het noorden gaat, des te warmer het word, en des te meer het savanne wordt. Maja, daarna zijn we door gegaan naar Paga (een dorpje aan de grens met Burkina Faso), waar we een krokodillen poel hebben bezocht, waar de krokodillen heilig zijn en waar je ze kunt aanraken. Heel toeristisch allemaal, kun je achter een krokodil gaan staan en de staart vast pakken en fotos maken. Die nacht hebben we in een traditioneel dorpje overnacht waar ze alle muren mooi beschilderd hadden. De volgende ochtend zijn we nog over een traditioneel marktje gelopen en toen door gereden naar Bolgatanga. Waar we ook over een markt zijn gelopen die iets anders was dan andere. In het noorden word meer aan Voodoo gedaan, waarvoor dus ook allemaal spullen worden verkocht. O.a. krokodillen hoofden, olifantshuiden, vogelkoppen, horens van antilopen, apenpoten, en allemaal andere soorten dingen. En als je je dan bedenkt dat in elk natuurreservaat en farm etc. word verteld dat er echt niet gestroopt wordt begin je je toch dingen af te vragen… Maar daar vond ik het erg leuk, omdat het erg anders is dan in het oosten en zuiden, vooral de markt was erg leuk.Wat wel minder was is dat mn moeder daar last begon te krijgen van Malaria die ze dus eerder al in de reis was opgelopen…Van daar uit zijn we naar Tongo geweest, waar ze traditionele huisjes hebben en heilige grotten en rotsen. Was allemaal wel interessant, het was alleen jammer dat bij een grot het de traditie was dat je je bovenlichaam ontblootte (vrouwen ook, helemaal..) en dat de broek/ rok niet langer dan knie lengte mocht zijn. Naja, ik en mijn tante hadden het toch niet gedaan, maar mijn moeder twijfelde, maar toen we dus voorbij het dorpje kwamen onder aan de grot, begonnen er allemaal jongens te lachen en sprongen op om met ons mee te gaan naar de grot… En ze konden niet zeggen waarom, ze zeiden alleen dat ze toestemming van de chief hadden… Dat verpeste het behoorlijk, zeker toen ze perse mee naar binnen wilden, dus toen is mijn moeder zeker niet meer gegaan en zijn we boos vertrokken. Toen zijn we door gereden naar een dorpje in the middle of nowhere waar we in een hotelletje overnachtten en van waar uit we de volgende dag in 1 x zijn door gereden naar Ho.

Toen zijn mijn oom en tante (Tante Ria en Ome Gerard dus :p ) verder gereisd naar het zuiden om daar nog een paar plekken te bekijken. Mijn broer, ik en mijn vader zijn toen mijn moeder naar het vliegveld in Accra gaan brengen, die voor 2 maanden naar Nederland is vertrokken. Toen hebben we mn oom en tante in Accra weer opgepikt en mee genomen naar Ho, waar zij hun spullen hebben gepakt en de volgende dag weer zijn vertrokken naar Accra, om ook weer terug te vliegen. Zoals je leest word het steeds rustiger hier, Frederik en Anke zullen dit weekend terug komen van een rondreis door de omliggende landen en zullen dan ook vertrekken, en de 16e wanneer mijn school begint vliegt mijn broer ook weer terug.

De laatste paar dagen van mijn vakantie doe ik eigenlijk niet veel, ik zit veel voor de computer, kijk films, lees veel boeken etc. Mijn vader is weer druk met zijn werk en Joska gaat vissen en voetballen in de buurt. Verder even een up-date van de beestenboel, we hebben nog een eend: Kwak, 2 kippen kuikens (ondertussen geen kuikens meer volgens mij…), en we hadden 13 eenden kuikentjes, maar die zijn allemaal overleden door een ziekte (vogelgriep?! het schijnt een ziekte te zijn die de beesten van onze buren vaker hebben…) en we hebben 2 kittens: Timon en Poemba! Naja tot zover mijn gebeurtenissen… Nog even en dan heb ik het weer druk met school… Maja, dat horen jullie dan wel weer!
Veel liefs, Jaël

  • 10 Augustus 2006 - 21:58

    Nick:

    yeah broodje gezond...
    onee beenham
    ;)
    luvya

  • 11 Augustus 2006 - 19:24

    Je Oom En Tante:

    leuk verslag jael, van onze vakantie. ik kijk er met veel plezier op terug.
    liefs, ria

  • 15 Augustus 2006 - 11:12

    Jael:

    Hey, mijn fotoboek is verlopen, dus er staan nog maar 10 foto's op... ik zal binnenkort even kijken of ik een site kan aan maken op myspace.com daar kun je veel meer foto's plaatsen maar dan gratis...

  • 30 Oktober 2006 - 10:14

    Je Broer:

    heeheey hoe gaat het met mij gaat het het wel goed groetjes

  • 20 November 2006 - 08:44

    Frederik:

    en waarom is hier niks nieuws meer te lezen? zit je een beetje nieuwe sites te openen en mij niet de link daar van te geven ofzo! tsss...
    gaat alles nog goed daar? nog leuke dingen gedaan? groetjes, Frederik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 45369

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: