De Karakachan kudde - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu De Karakachan kudde - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

De Karakachan kudde

Door: Jael

Blijf op de hoogte en volg Jael

12 September 2011 | Bulgarije, Madzharovo

Voor iedereen die iets wil sturen, hier is mijn adres! Laat het me wel even weten als je iets stuurt, want dan weet ik dat ik het na een paar dagen/ week moet ophalen op het postkantoor.

6480 Madzharovo
Haskovo dst.
D. Madzharovo str.
bl. 42- A- 1 ap. 1

En nu even iets meer niet paarden gerelateerde informatie!

Iedereen rookt hier. Iedereen. Ik ben pas één persoon tegen gekomen die niet rookt. Even mijn begeleider als voorbeeld, hij rookt 6 sigaretten per uur, reken maar na (ja ik verveelde me in de auto). Er wordt ook overal gerookt, tijdens het eten, in de badkamer, in de auto, echt overal. Ik heb al last van allergie maar dat wordt veel erger als ik dan ook nog rook in adem (ben ik nu achter gekomen). Ik was de eerste dagen non-stop aan het niesen en had keelpijn. Nu is dat wel minder, en ben ik er wat meer aan gewend geloof ik, maar ik weet niet hoe blij ik daarmee ben..

Zoals je al gemerkt zult hebben ben ik veel onderweg. Van Kardzhali naar Sbor (anderhalf uur), van Sbor naar Madzharovo (ruim een uur), en naar allemaal andere plaatsen. Het zijn ook geen goede wegen. Als er al asfalt ligt is het erg slecht met veel gaten. De onverharde wegen zijn bezaaid met gaten, keien en rotsen, wat er voor zorgt dat je alleen langzaam kunt rijden en je behoorlijk heen en weer geschud wordt. Vaak zijn er ook stukken weggespoeld tijdens een flinke regenbui. Eigenlijk vind ik de slechte wegen niet zo heel erg, het is alleen frustrerend dat je niet even door kunt rijden en dat je gewoon veel tijd kwijt bent aan reizen.

De planning voor mijn onderkomen is nu dat ik een caravan krijg. Waar die komt te staan is nog niet duidelijk, of bij de paarden in Sbor, of in het laatst grotere dorp voor Sbor. Zo hoef ik niet elke dag van Madzharovo naar Sbor heen te reizen. Ik hoop nog wel in de weekenden en één dag doordeweeks in Madzharovo te zijn. Dan kan ik kleren wassen, douchen, internetten, inkopen doen, etc.

En dan over het eten! Er wordt hier veel van de grill gegeten, heel erg lekker! Iets minder lekker vind ik is dat ze veel orgaanvlees eten, dat is hier echt een delicatesse. Verder worden er veel groenten gegeten (tomaten, komkommer, paprika), maar fruit een stuk minder heb ik het idee. En natuurlijk wordt er veel yoghurt gebruikt! Om te drinken, bij salades, maar ook koude komkommer soep (al begrijp ik de naam soep niet helemaal want het is nooit gekookt en het is koud). Überhaupt wordt er aardig wat soep gegeten, waaronder dus de koeienmaagsoep. Er wordt over het algemeen bijna altijd bij cafés of restaurants gegeten. Het is allemaal zo goedkoop, dat het voor de meesten goedkoper is dan zelf de ingrediënten te kopen en het klaar te maken. Ik had vanavond soep op, met salade en brood en twee flesjes sinaasappelsap op en dat koste me 6,40 Lev, wat omgerekend dus ongeveer €3,20 is.

12-9-11

Ik heb een lange dag achter de rug! Vanochtend zouden we om 8 uur bij Tim zijn, de herder van de ‘oude’ Karakachan kudde. Tim heeft daarnaast nog een kano verhuur bedrijf, en we gaan binnenkort een keer samen kanoën! Maarja we kwamen daar uiteraard pas om kwart voor 9 aan, en gingen daar ook pas weer om kwart over 9 weg. Op weg naar de Karakachan kuddde! We gingen (eindelijk) de radio zenders van de paarden afhalen, zodat we die met de Konik kudde kunnen gebruiken. Het was heel moeilijk om een signaal te vinden en hebben eerst een paar uur rond gereden om in de buurt te komen. Na een poos leek het alsof we in de buurt waren en gingen we te voet verder. Na anderhalf uur door de hitte lopen hadden we ze nog steeds niet gevonden en leek het alsof de antenne op de paarden te vinden niet goed werkte. Hij gaf vaak tegenovergestelde richtingen aan en soms ook niets terwijl we er later achter kwamen dat de paarden er wel zaten. Afijn, na een hele poos kwamen ze ineens langs stuiven, ze galoppeerden richting de waterbak in de buurt. Daar probeerden we ze te benaderen maar ze gingen er weer heel snel vandaar. Tim is er toen met voer achter aan gegaan om ze te paaien en in de buurt te komen. Omdat het wilden paarden zijn, zijn ze een stuk agressiever naar mensen en kun je ze ook niet vast houden o.i.d. Na een lange tijd kon hij eindelijk bij de Alfa merrie en de hengst de zenders er af halen. We zagen dat één van de paarden een nieuwe wolven wond had, en dat één veulen weg was. Ook zag ik er een aantal tussenlopen met littekens waarvan Hristo en Tim zeiden dat dat ook door wolven kwam. Onderweg ook nog een lekke band gehad, dus zoals ik al zei: het was een lange dag!

Nog een leuk nieuwtje: er zijn twee (Karakachan) puppies die de Koniks moeten gaan beschermen! Bij elke kudde koeien en paarden lopen altijd een paar waak- herdershonden. De honden moeten de kudde beschermen tegen mensen maar ook wolven. De puppen gaan van de week mee naar Sbor en zullen op de Konik kudde gaan passen (voor zover ze dat nu kunnen als puppies). Dus ik heb er twee maatjes bij! :)

Er is inmiddels ook een caravan! Hij staat zelfs al in Sbor! Na een flinke rit en vast gezeten te hebben, hebben we hem in de vallei bij de paarden kunnen krijgen! De caravan is in een redelijk goede staat, dus ik ben blij! Hoef ik in ieder geval niet 5 maanden in een tent op een dun matje te slapen! Nu alleen nog regelen dat ik er ook stroom heb, waarschijnlijk d.m.v. een generator.

  • 13 September 2011 - 07:03

    Marlies:

    Hej Jaël, leuke verhalen joh! Wat een ervaring zeg, om dit zo te mogen doen. En spannend in die caravan?! Daar woon je dan alleen en verder niemand in de buurt... bikkel! Wel heel gaaf hoor. Veel plezier nog daar! Je hebt er in ieder geval beter weer bij als hier, regen en storm, brrrr.
    Groetjes!!

  • 13 September 2011 - 09:27

    Piera:

    Mooie foto's weer! Ik mis alleen nog wel een shoot van de puppies :P
    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Madzharovo

Stage Bulgarije

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2012

Kerst en oud & nieuw

13 December 2011

Istanbul

05 December 2011

De kou, het veulen, en reizen

02 November 2011

Van alles en nog wat

14 Oktober 2011

De verhuizing en Plovdiv
Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1084
Totaal aantal bezoekers 45365

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: