One down! - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu One down! - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

One down!

Door: Jael

Blijf op de hoogte en volg Jael

22 September 2011 | Bulgarije, Madzharovo

Een minder leuk berichtje: één van de veulens is overleden! Het ging heel snel, ’s ochtends zagen dat hij ziek was. Hij stond met zijn hoofd laag, voor benen iets naar voren, achter benen iets naar achteren. De rest van de kudde probeerde hem te verstoten en viel hem aan. Hristo heeft hem uit de omheinde omgeving gehaald om hem beter te kunnen bekijken. Het veulen had een bijt wond op zijn schoft, maar dit kan ook later zijn ontstaan toen de paarden hem probeerden weg te jagen. Hristo heeft nog geprobeerd om hem via een slang (naar de maag) medicijnen te geven maar hij kreeg de tube niet naar binnen. Na een paar uur was hij overleden. Ze hebben toen het lichaam mee genomen naar een andere berg voor de gieren. Ze hebben er een camera val bij geplaatst, dus afwachten wie er langs zijn geweest!

Nu tot mijn verbazing, beweert Hristo dat het veulen is overleden aan Tetanus. Maar Tetanus speelt veel langer, over het algemeen zijn de dieren dan ongeveer 6 weken ziek. Ook zijn de symptomen heel anders. Het veulen had dan wel een wondje, maar voor Tetanus zou het een diepe wond moeten zijn, en dat was het niet. Hristo heeft bij deze dan ook al zijn geloofwaardigheid bij mij verloren. Desi had ook nog een verhaal dat zij dacht dat het veulen Tetanus had gekregen door het ‘vieze’ water dat ze hadden gedronken. Dat is natuurlijk ook onzin.

Vandaag even bij de overblijfselen wezen kijken. Jeetje wat stonk het! Het veulen was flink uit elkaar getrokken, maar er was nog wel aardig wat aanwezig, ik had verwacht dat het voor het grootste gedeelte al opgegeten zou zijn, maar dat was dus niet zo.

Ik ben maandag voor het eerst begonnen met mijn veldwerk. Ik begin eerst met het in kaart brengen van alle drinkplekken in de omgeving. Het is de laatste maanden erg droog geweest (het droogst sinds 20 jaar is me verteld) waardoor het goed is te weten waar de dieren kunnen drinken zelfs na een lange periode zonder regen. Ik ben de (opgedroogde) rivier beide richtingen af gelopen, en overal waar water was dat ingevoerd in de GPS, zodat we dat later op een kaart kunnen zetten. Bij de eerste water plek zag ik meteen al een slang, waardoor ik meteen beter ging opletten waar ik mijn voeten neer zette! Later ook nog een slang gezien. De eerste dag vond ik erg vermoeiend en had eigenlijk niet zo veel zin. Ik was ook pas om 1 uur begonnen met lopen, waardoor het al goed warm was (ergens is de 30 graden dus). De tweede dag liep ik de andere kant op van de rivier. Had een stuk meer zin en energie, ik moest stukken klimmen omdat er dan een poel tussen rotsen in lag, wat het een stuk afwisselender maakte. Vond het ook echt leuk die dag! Ook die dag weer een slang gezien. Deze keer schoot hij meteen onder een rots. Heb even gewacht of hij er onderuit zou komen maar helaas. Onze ontmoeting was bij een waterplek, dus ik ging verder met gegevens invoeren. Na een poosje hoor ik iets en ik kijk op, beweegt de slang zich ineens mijn kant op en is hij 2 meter van me verwijderd. Ik maak enigszins een panische beweging waardoor hij stopte en zich vervolgens snel omdraait en de andere kant op gaat. Gelukkig heb ik snel een foto kunnen maken!

Gisteren heeft het hier voor het eerst geregend! Wat mooi is voor de plantjes, want die begonnen hun bladeren al te verliezen (een maand te vroeg) door de droogte. Het is wel meteen een stuk frisser, zo’n 17 graden.

Ik kan weer paardrijden! Bij Tim, de herder van de Karakachan kudde. Hij heeft een stel paarden bij de rivier lopen. Één van die paarden, Suzy, kan ik rijden. Het is een schimmel merrie met niet veel manieren. Dus ik heb de komende maanden wat te doen! Het zadel is in redelijke staat, het hoofdstel en bit echter..

De komende dagen ben ik weer even in Madzharovo, gegevens invoeren enzo. En weer even van het internet genieten ;)

  • 22 September 2011 - 16:13

    Rianne:

    Hoi Jael

    Het zit er echt heel mooi uit. Volgens mij is dit een hele leuke stage om te doen.

    En het weer is in ieder geval een stuk beter dan hier.

    nog een heel fijne stage

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Madzharovo

Stage Bulgarije

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2012

Kerst en oud & nieuw

13 December 2011

Istanbul

05 December 2011

De kou, het veulen, en reizen

02 November 2011

Van alles en nog wat

14 Oktober 2011

De verhuizing en Plovdiv
Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 45353

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: