De kou, het veulen, en reizen - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu De kou, het veulen, en reizen - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

De kou, het veulen, en reizen

Door: Jael

Blijf op de hoogte en volg Jael

05 December 2011 | Bulgarije, Madzharovo

De herfst is hier volop in gang! Met andere woorden: het is koud! In Sbor is het overdag ongeveer 5 graden, en ’s nachts vriest het een aantal graden. Gelukkig is het wel droog, maar er staat soms wel een gure wind wat het erg koud maakt. In de caravan is wel een verwarming maar die durf ik (nog) niet te gebruiken. Het is een soort van fakkel op een gas fles die je aan steekt, maar naar mijn idee is dat veel te gevaarlijk om in de caravan te hebben staan. Waarschijnlijk het ik het gewoon nog niet koud genoeg gehad ;) Zoals je je kunt voorstellen is het ’s nachts ook best wel koud in de caravan. Ik slaap inmiddels onder 4 slaapzakken om warm te blijven. Als ik ’s nachts naar de wc moet (buiten in ‘de natuur’) lig ik dan ook eerst een uur moed te verzamelen om me te ontdoen van mijn warmte cocon. Ik had tot voor kort ook geen warme jas, alleen een regenjas, en moest het met heel veel kleding laagjes doen. Gelukkig heb ik een ski-jas kunnen kopen in Haskovo. Er zat meteen een skibroek bij, dus dat is ook fijn als het nog kouder wordt!

Ruim een week geleden heeft de hengst van de kudde één van de veulens verstoten. De hengst heeft haar er letterlijk uit getrapt en al bijtend weg gejaagd. Ditzelfde veulen dronk al geen melk meer, en had dus al een achterstand, en dan nu de stress van het alleen zijn er bij zal haar geen goed doen. Paarden zijn kudde dieren en zijn een makkelijke prooi in het wild als ze niet in een kudde zijn. Als een paard dan ook verstoten word zal het zich onveilig voelen (en dus stress hebben). Normaal zoeken ze dan een andere kudde om zich bij aan te sluiten. Aangezien dat nu niet kan is het geen ideale situatie, het idee is nu wel om haar naar de bachelor kudde te brengen. Het is vreemd dat juist dit veulen verstoten is, het was begrijpelijker geweest als het hengsten veulen verstoten was (competitie voor de hengst). Wat ook wel sneu was is dat de hengst rondom de staart van het veulen de huid helemaal kapot had gebeten. Er zaten flinke wonden die zijn gaan etteren, ik zal jullie de foto’s besparen :p

Even iets over zigeuners. Er zijn hier aardig wat zigeuners in Bulgarije. Er wordt erg op de zigeuners neer gekeken, en alles waar ze de schuld van kunnen krijgen, krijgen ze de schuld van. Er zijn heel veel vooroordelen. Mij werd verteld dat als ik in Sbor was ik moest uitkijken als er zigeuners in de buurt waren. Wij westerlingen begrijpen niet wat voor mensen zigeuners zijn. Dat zigeuners eigenlijk geen mensen zijn, maar meer als beesten. Ik wist niet wat ik hoorde, ik heb maar beaamd dat ik als westerling dat inderdaad niet begreep.

Irma en ik konden tot voor kort onze was doen bij Hristo & Desi, nu was alleen de wasmachine kapot gegaan de laatste keer dat ik mijn was deed. De wasmachine maakte het programma niet af waardoor ik het deurtje ook niet open kon maken, ik heb toen geprobeerd hem om in een ander stopcontact aan te sluiten maar toen was er een knal en vlogen er vonken uit het stopcontact. Toen werkte het stroom niet meer in dat hele gedeelte van het huis. Oeps. En degene die de wasmachine kan maken is te ‘gezet’ om bij de wasmachine te komen. Dus nu doen Irma en ik de was old school, met de hand.

Tanken en pinnen is hier trouwens niet zo eenvoudig. Er zijn maar een aantal plaatsen in de buurt waar je dat kunt doen. Niet hier in Madzharovo, wat soms wel lastig is. Om te tanken moet ik eerst een half uur rijden, en om te pinnen 45 minuten. Dus als ik dan eens in een stad ben moet ik me bedenken wanneer de eerst volgende keer is dat ik weer kan pinnen en hoeveel ik tot die tijd nodig heb.

Dit weekend ga ik samen met Irma naar Istanbul! Heb er heel veel zin in, heb me een beetje ingelezen en ben helemaal enthousiast. Ik ben benieuwd! De 18e ga ik weer naar Istanbul waar ik Floor zal ontmoeten, daar zullen we met kerst blijven, wat rond reizen en we zullen rond Nieuwjaar eindigen in Athene, waarvandaan Floor weer terug vliegt naar Nederland.

Mijn tijd hier schiet ook al op! Zoals het er nu uit ziet zal ik rond de 20ste terug komen naar Nederland. Ik zal dus nog maar 2 á 3 keer het veld in gaan, en dan zal ik aan mijn verslagen moeten gaan werken (wat ik tot nu toe nogal verwaarloosd heb). Wat ik me ook realiseerde is dat ik nauwelijks iets van Bulgarije heb gezien. Hier in de buurt heb ik wel aardig wat gezien, en ik ben in Sofia en Plovdiv geweest, maar dat is het dan ook wel. Ik zal proberen nog wat meer te zien voor ik weg ga, maar ik zal niet veel tijd meer hebben. Maar ja, dan heb ik een reden om terug te komen!

Voor foto's:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150791109535693.736200.795495692&type=1&l=67fe9163ab
&
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151005656485693.773251.795495692&type=1&l=413282066a

  • 06 December 2011 - 05:20

    Daniëlle:

    Hey Jael,
    Wat een bijzondere stage heb je! En wat is bulgarije mooi, veel mooier dan ik had verwacht. Ik hoop dat je een leuke tijd hebt in Istanbul en met de rest van je stage! Succes met de kou.

    Danie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Madzharovo

Stage Bulgarije

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2012

Kerst en oud & nieuw

13 December 2011

Istanbul

05 December 2011

De kou, het veulen, en reizen

02 November 2011

Van alles en nog wat

14 Oktober 2011

De verhuizing en Plovdiv
Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 45436

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: