De verhuizing en Plovdiv - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu De verhuizing en Plovdiv - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

De verhuizing en Plovdiv

Door: Jael

Blijf op de hoogte en volg Jael

14 Oktober 2011 | Bulgarije, Madzharovo

Ik ben, zoals de titel al zegt, verhuisd! Weliswaar maar 2 flats verder, maar toch! Vorige week is Irma, een andere studente uit Wageningen in Madzharovo gearriveerd. Zij gaat mensen in de omgeving interviewen om te kijken wat de mensen hier van het project en de organisatie vinden. Samen moesten we in een klein logeerkamertje slapen, zonder kasten oid dus dat was gewoon veel te krap. Vorige week vrijdag zijn we toen bij twee appartement wezen kijken. Ze waren precies het zelfde behalve dat één een gasfornuis had, die hebben we dan ook gekozen. Het is een redelijk ruim appartement voor ons tweeën. Het appartement is op de 3e verdieping (top) en heeft een hal, badkamer (ruim! dus je hoeft niet zittend/ staand op de wc te douchen), ruime slaapkamer/ eetkamer, en een iets kleinere slaapkamer/ keuken. Ik vind het fijn om een ‘eigen’ plekje te hebben.

Vorig weekend begon het te regenen en we hadden spontaan geen (kraan)water meer. Het hele dorp had geen water en het schijnt normaal te zijn dat dit af en toe gebeurd, gelukkig duurde het maar 6 uur ofzo! Deed me erg aan Ghana denken, waar dat met regelmaat gebeurde. Na een aantal dagen regen kwamen we er ook achter dat het dak lekt. In mijn slaapkamer uiteraard. Gelukkig lekt het alleen als het voor langere tijd regent, en niet bij elke regenbui. Wat ik ook wel grappig vind, is dat niemand naar buiten gaat als het regent. Het dorp is verlaten omdat iedereen dus gewoon binnen blijft. Ze zijn hier blijkbaar niet gewend aan veel regen als ze zich dat kunnen veroorloven! Mensen zijn dan ook verbaasd als Irma en ik wel buiten zijn en dingen doen.

Gisteren ben ik terug gekomen uit Plovdiv, waar ik moest zijn om een programma(arcgis) te laten installeren op mijn laptop door een vriend van Hristo en iemand van mijn school te ontmoeten. Ik had zelf al geprobeerd het programma te installeren, maar het programma dat Hristo had was te oud en werkte niet met mijn Windows 7 besturingssysteem.. Ik kon met Hristo meerijden naar Haskovo, vanwaar ik een bus nam naar Plovdiv (1.5 uur). Daar aangekomen wilde ik naar het hostel lopen waarover ik in de gids had gelezen. Na twee uur rondgelopen te hebben moest ik toch echt aan mezelf toegeven dat ik verdwaald was. Heb toen maar een taxi genomen naar het centrum (3 minuten rijden..), vanwaar ik de weg wel weer wist. Daar ook een poos rond gelopen, opzoek naar het hostel, na wat vragen (niemand kenden het) heb ik maar geconstateerd dat het hostel weg is. Heb ook een oudere gids, dus dat is niet zo vreemd. Toen ben ik eerst maar naar het hotel gegaan waar die persoon van mijn school was. Ze (Kellie) doet de PR en internationale studenten werving voor mijn school, en ze was daar dan ook voor een student fair om studenten te werven. Heb leuk maar haar kunnen praten en ben achteraf met haar uit eten geweest. Heb echt heerlijk gegeten in een restaurant waar live gezongen werd en mensen folk dansten. Daarna zijn we nog de straat op gegaan om ergens iets te gaan drinken. We konden nergens iets vinden, en hebben uiteindelijk een verjaardag feestje van iemand gecrashed :) Er waren veel internationale mensen, die overal gewoond hadden, het was erg leuk!

De volgende dag zou ik die vriend van Hristo ontmoeten en daarna de bus terug nemen. Ik moest om 2 uur weer in Haskovo zijn, omdat dan de enige bus naar Madzharovo gaat. Er was dus enige tijdsdruk. Uiteraard lukte het installeren eerst niet, en duurde het erg lang, waardoor ik mijn bus naar Madzharovo zou missen. Dit vond ik helemaal niet erg omdat ik dan tenminste tijd had om Plovdiv te bekijken. Ben daarna dan ook met een Brit uit het hostel Plovdiv gaan bekijken. Wat een leuke stad is het! Het oude gedeelte is vol smalle straatjes geplaveid met kinderkopjes en hele mooie huizen. Ook had je veel souvenir winkeltjes meet mooie spullen. Ik ben helemaal fan van het keramische servies. Heb nog niet veel gekocht omdat ik toch nog wel een keer terug kom. Maar ik ga zeker veel mee nemen naar Nederland.

De auto is er nog steeds niet, al lijkt er wel meer schot in te zitten. Ben deze week niet in Sbor geweest maar zal er volgende week waarschijnlijk langer zijn om het gemiste veldwerk in te halen (met mijn auto? Wie weet!).

  • 14 Oktober 2011 - 09:57

    Nelleke:

    jeetje Jael, wat een verhaal en dan ben je aardbeving nog vergeten!!!! Die klonk namelijk heel goed... ik schrijf je snel uitgebreider, liefs Nelleke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Madzharovo

Stage Bulgarije

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2012

Kerst en oud & nieuw

13 December 2011

Istanbul

05 December 2011

De kou, het veulen, en reizen

02 November 2011

Van alles en nog wat

14 Oktober 2011

De verhuizing en Plovdiv
Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 45360

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: