Van alles en nog wat - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat - Reisverslag uit Madzharovo, Bulgarije van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat

Door: Jael

Blijf op de hoogte en volg Jael

02 November 2011 | Bulgarije, Madzharovo

Ik heb een auto! Een oude Fiat Tempra. Hij heeft aardig wat mankementen maar ik heb in ieder geval vervoer! De auto ziet er best wel schamel uit, en zelfs de Bulgaren lachen er om als ze hem zien (waar hebben ze díe auto vandaan gehaald? Is ons al gevraagd). Heb al wel gemerkt dat de auto erg laag is, wat onhandig is op onverharde wegen omdat daar het middelste gedeelte van de weg vaak hoger is.. Ook zal ik deze auto niet kunnen gebruiken als het veel geregend of gesneeuwd heeft, omdat de weg naar Sbor dan erg slecht is en ik dan echt 4x4 nodig heb. Ik ben dan ook benieuwd hoelang ik de auto kan gebruiken.

Over sneeuw gesproken, het heeft hier 3 weken geleden al gesneeuwd! Hier in het dorp bleef de sneeuw niet liggen maar op de omliggende heuvels wel, wat een erg mooi gezicht was! Op de weg naar Sbor was er zelfs een halve meter gevallen! Maar afwachten wat de winter brengt als het nu al sneeuwt.

Theo is twee weken geleden op bezoek geweest, wat erg leuk was! Hij kon maar 3 nachten blijven maar toch hebben we aardig wat gedaan/ gezien. We zijn vogels wezen kijken hier in Madzharovo (en veel vale gieren gezien!), en daarna zijn we naar Sbor gegaan. Iedereen die met de paarden werkt was er en we hebben met zijn allen gebarbecued en wat gedronken bij het kampvuur. Het was erg gezellig! De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt, en bij de paarden wat gelezen, vogels gekeken etc. ’s Avonds gingen we weer terug maar kregen ergens een lekke band. Nu was dat geen probleem, band verwisselt en weer verder gereden. Stopt de auto ineens een half uur verder. Het leek alsof het gas op was maar de tank gaf aan dat hij nog een kwart vol zat. Toch startte hij niet meer. Ook kwamen we er toen achter dat de reserve band ook lek was. Daar stonden we dan! Desi maar gebeld en die kwam met een vriend ons ophalen. De tank bleek toch leeg te zijn!

Vorig weekend ben ik weer in Plovdiv geweest, dit maal met Irma. We hebben wat geshopped (het is onmogelijk om hier schoenen groter dan maat 40 te vinden!), de stad weer bekeken en wat souvenirs gekocht. Ook deze keer was het erg leuk! We waren er met de auto heen gereden en hadden in de stad nog een kleine error. We waren een straatje (smal, gaten in de weg, onoverzichtelijke bocht, veel lopende mensen) ,dat heuvel afwaarts ging, in gereden, beneden aan gekomen bleek het doodlopend te zijn. En we konden niet keren. Na 10 minuten stil staan en moed verzamelen ben ik toen de weg achteruit terug gereden en het is zowaar gelukt! Ik moet zeggen zonder Irma haar hulp was het niet gelukt, en ben dan ook erg trots op ons! Het klinkt niet heel speciaal maar ik kan je vertellen dat het niet makkelijk was!

De paarden hebben eindelijk meer ruimte! Sinds maandag kunnen ze nu overdag in een groter stuk gras land. Het eerste omheinde gedeelte was helemaal kaal gegeten (inclusief de struiken en bomen) waardoor ze aardig wat bijgevoerd moesten worden (en ze dus ook niet echt wild meer zijn) om ze in conditie te houden. Nu ze meer gras hebben kunnen ze weer fatsoenlijk grazen en bewegen. ’s Nachts worden de paarden nog wel in het kleinere stuk gezet omdat die beveiligd is tegen de wolven.

De komende weken zal ik wat intensiever gedragsonderzoek gaan doen in Sbor. Eindelijk het ‘echte’ werk!