Update #3 - Reisverslag uit Karaj, Iran van Jael Sluis - WaarBenJij.nu Update #3 - Reisverslag uit Karaj, Iran van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

Update #3

Blijf op de hoogte en volg Jael

06 Mei 2017 | Iran, Karaj

Nou, we hebben sinds dinsdag weer internet hoor! De antenne staat nu op de watertank waardoor hij ook wat hoger staat en we beter internet hebben. Mooie vooruitgang dus!

Ik ben de afgelopen dagen druk geweest met het regelen van de voortplanting van de merries. Dit zijn of merries van Farhang, merries die hier in pension staan of merries die hier heen gebracht worden (tijdelijk). Farhang zijn vader heeft in Amerika gestudeerd en heeft een van de beste opleidingen tot Dierenarts genoten. Dit is algemeen bekend dus veel ‘probleem gevallen’ worden daarom hier heen gebracht. Zijn Engels is perfect en hij legt graag dingen uit (hij is professor geweest op de universiteit in Teheran). Dus dat is super leuk voor mij!

Als we beginnen met een merrie is dit een beetje de procedure die we doorlopen:

Zodra er een merrie binnengebracht wordt scannen we haar, dit gebeurt rectaal met een echoapparaat. Hier kijken we of alles oké is van binnen, dus dat er geen cystes, vocht of andere afwijkingen zijn. Ook kijken we meteen hoever ze in haar cyclus is. Zo nodig geven we haar medicijnen (als er dus afwijkingen zijn).

Afhankelijk van haar cyclus beginnen we met schouwen. Dit houdt in dat we haar met een hengst laten neuzen en haar vervolgens omdraaien en haar met haar achterhand naar de hengst gericht neer zetten. De hengst besnuffeld haar dan (terwijl hij als een gek aan het gillen is en heel enthousiast wordt ;) ). Als ze hengstig is (= vruchtbaar) zal ze het snuffelen toelaten en plassen, zo niet dan wordt ze heel boos en trapt ze.

Zodra ze hengstig is scannen we haar weer om te kijken hoe groot haar follikel is en hoe haar baarmoeder er uit ziet (of het er ‘klaar’ voor is). Meestal dekken/ insemineren we op de tweede of derde dag van de hengstigheid. Het ‘natuurlijk’ dekken is relatief makkelijk, het insemineren is heel wat lastiger. Het moment waarop de merrie dan geïnsemineerd wordt is heel belangrijk. Dan scannen we de merrie soms zelfs meerdere keren per dag om te zorgen dat we echt op het juiste moment insemineren.

En dan is het afwachten… Na 14- 16 dagen scannen we haar opnieuw om te kijken of ze drachtig is. Als dat het geval is scannen we haar een week later opnieuw om te controleren of ze niet drachtig is van een tweeling (dit is ongewenst).

Mocht alles goed gaan wordt ze ongeveer 3 weken later nog een keer gescand om te kijken of ze nog drachtig is. Als dat het geval is kun je er vanuit gaan dat ze drachtig blijft.
Heel wat werk dus, zo’n merrie drachtig krijgen ;) Heel interessant allemaal, zeker de ‘probleem gevallen’!

De afgelopen twee dagen heb ik ook twee lessen gegeven, eentje over hoe om te gaan met paarden (voor de medewerkers) en de ander over endurance (voor de team ruiters van stal). Beide waren zeer geslaagd! Iedereen toonde veel interesse, ze stelden veel vragen en waren achteraf zeer enthousiast. Beide lessen zal ik vaker gaan geven maar dan voor externe mensen. Farhang heeft al heel wat klanten die de eerste les graag willen volgen. De tweede (endurance) les willen ze nu ook voor de nationale federatie organiseren. Erg leuk dus!

En dan nog een paar willekeurige dingen:

Het eten:
Voor mij tot nu toe erg teleurstellend! Ik heb nog maar twee traditionele gerechten op: rijst met kebab (vlees van de bbq) en rijst met kip met een granaatappelsaus. De tweede was wel lekker, maar eigenlijk ook niet zo heel spectaculair… Maar droge rijst met vlees dus. Geen saus en geen groenten… Niet helemaal mijn ding dus ;) Het eten zou in theorie hier erg goed moeten zijn, maar dat heb ik dus nog niet op ;)

Toiletten:
Je hebt hier met name Franse toiletten (je weet wel, zo’n gat in de grond ;) ) maar soms ook een normaal toilet. De huizen waar ik tot nu toe geweest ben hadden beide. In mijn appartement heb ik ook beide. Het Franse toilet ligt midden in mijn badkamer en is tevens de afvoer van mijn douche. Wat ik echt best wel vies vind (ondanks dat hij schoon is en niet gebruikt wordt). Ik moet ook echt niets laten vallen anders is de kans groot dat het in het toilet verdwijnt…

Kalender:
Ze gebruiken hier de Islamitische jaartelling. Even van wikipedia geplukt:
De islamitische jaartelling is een tijdrekening met als beginpunt het jaar waarin de hidjra of hegira, de emigratie van Mohammed van Mekka naar Jathrib (tegenwoordig Medina), plaatsvond. De islamitische kalender is een maangebonden kalender, bestaande uit een jaar van 12 maanden van 29 of 30 dagen. Doordat deze 12 samen ongeveer 354 dagen duren, loopt deze kalender elk jaar 10 tot 12 dagen uit de pas met het zonnejaar.
Vandaag (6-5-2017) is het hier 9-8-1438. Zoals je je vast kunt voorstellen is dat best verwarrend en onhandig (voor mij dan ;) ). Verder loopt een week hier van zaterdag t/m woensdag, donderdag en vrijdag is weekend hier.

De omgeving:
De stoeterij ligt in het noorden van Iran, tegen de rand van het berggebied aan (aan de zuidkant daarvan). Dit zijn de coordinaten: 35.9577572,50.8392126 als je die invoert op google maps dan kun je zien waar ik zit :) Het landschap is hier in de buurt niet echt afwisselend: kale bergen, dat is het ;) Wel wat rotsen tussendoor, veel steen en nu is het nog groen, maar dat zal denk ik snel veranderen. Verder heb ik nog niet veel van Iran gezien, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Hopelijk zal ik in de laatste periode van mijn stage tijd hebben om wat rond te reizen. Nu zitten we midden in het voortplantingsseizoen waardoor we (ik) het te druk hebben.

Ik kan nog heel wat meer schrijven maar dat bewaar ik maar voor mijn volgende blog denk ik ;) Wel wil ik de mensen die op mijn vorige blog gereageerd hebben nog even bedanken! Leuk om te lezen dat wat ik schrijf überhaupt gelezen wordt (naast mijn trouwe fans dan: mijn ouders en Sander ;) ).

  • 06 Mei 2017 - 17:28

    Peter:

    Jael, ikvind het erg leuk je blog te lezen. Ga zo door dus. Ben benieuwd hoe het is over de bergen aan de kust van de Kaspischge Zee.Liefs.
    Peter

  • 06 Mei 2017 - 23:16

    Hinke:

    Mooi Jael dat je weer internet hebt en je blog kunt schrijven zodat wij ook op de hoogte blijven.
    Het is heel leuk om jouw uitgebreide en interessante verslagen te lezen.
    Ik vraag me af wat jullie doen als de merrie toch drachtig is van een tweeling. Mag ze die wel blijven dragen?
    Fijn dat je wel een normaal toilet hebt. Ik ken het Franse toilet van vroegere buitenlandse vakanties, maar ik vind het helemaal niks.
    Wat heb je buiten de traditionele gerechten gegeten? Gewoon aardappelen met groenten?
    Het landschap leek op je foto's wel erg mooi.
    Geweldig dat je lessen zo enthousiast ontvangen worden. Dat doe je goed.
    Je bent nu wel een heel eind terug in de tijd :). Kan me voorstellen dat dat erg verwarrend en onhandig is.


  • 06 Mei 2017 - 23:27

    Hinke:

    Ook leuk dat je de coördinaten vermeld hebt. Heb ze even ingevoerd.

  • 06 Mei 2017 - 23:36

    Willem:

    Heel leuk om alles te lezen, Jael.
    Hoe ver ligt Qom van jullie vandaan?

  • 07 Mei 2017 - 15:05

    Tante Greetje:


    Ja dat zou jammer zijn, een tweeling is toch oh zo leuk :)
    Nee ik vind die spat potten, haha , ook helemaal niks, gaat niks boven een normaal toilet!
    Anders maar effe een restaurant opzoeken, kun je zelf een traditionele maaltijd uitzoeken ;)
    Zitten niet heel ver uit jou buurt zag ik.
    ook leuk dat het werk daar best variërend is. Weer veel succes met alles!!!

  • 07 Mei 2017 - 19:59

    Marieke Bons:

    Hoooi! Zoo ik heb even je verhalen bijgelezen :) blijkbaar was ik niet goed in de maillijst terecht gekomen. Poging 2 :). Leuk om te lezen! Gewoon zelfs nog nieuwe dingen na de uren aan de tel ;) en nu snap ik je verhaal over de wc!! Gatsie....
    Veel plezier en succes nog!

  • 13 Mei 2017 - 22:30

    Dittie Van Der Sluis:

    Hallo Jael

    Wat mooi om jou verhaal te volgen .t lijkt mij erg spannend allemaal .Al bij het begin van je reis dat je hoorde dat je waarschijnlijk geen visum kon krijgen .Ik vind het zo knap wat je allemaal doet
    En ik vind het heel leuk om je dat even te laten weten .En blijf zeker je verhaal volgen
    Veel liefs van Ad e Dittie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 45347

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: