De eerste dagen 2.0 - Reisverslag uit Karaj, Iran van Jael Sluis - WaarBenJij.nu De eerste dagen 2.0 - Reisverslag uit Karaj, Iran van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

De eerste dagen 2.0

Blijf op de hoogte en volg Jael

14 Juni 2017 | Iran, Karaj

Na twee heerlijke weken (op het leren na ;) ) in Nederland zag ik een beetje op tegen het terug gaan naar Iran. De vlucht was saai, ik heb maar kort kunnen slapen en heb me dus flink verveeld. Helaas had ik ook een man naast mij zitten die heel graag met mij in gesprek wilde zijn en het ‘mansplaining’ bijzonder goed beheerste. Dus heb ik mijn ‘ik doe alsof ik slaap’ tactiek maar toegepast. Toen ik aankwam was ik alweer een stuk positiever, ik had er weer zin in!

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel nieuws te vertellen aangezien ik niet veel spannende dingen gedaan heb ;) Ik heb de merries die gedekt moeten worden weer onder mijn hoede. In de tijd dat ik weg was is het wel een beetje misgegaan. De dierenartsen zijn wel geweest, maar werkten ieder afzonderlijk van elkaar en communiceerden niet. Waardoor sommige paarden dubbel gecontroleerd zijn (gelukkig niet behandeld/ gedekt) en de dierenartsen eigenlijk geen idee hadden wat er nu precies aan de hand was met welk paard. Ze horen bij ieder bezoek een logboek in te vullen met wat ze gedaan/ gezien hebben, zodat als een andere dierenarts komt die meteen weet hoe de merrie ervoor staat. En dit hadden ze dus niet gedaan.. . Dus toen ik er was konden ze me eigenlijk niets vertellen. Toen ben ik even heel boos geworden ;) Vervolgens moesten we alle merries opnieuw scannen en eigenlijk van voren af aan beginnen. Erg zonde…

Verder train ik de paarden nu wat meer. Ik ga binnenkort beginnen met officiële paardrij lessen te geven (waar ik ook voor betaald ga krijgen). Eén van de paarden die ik daarvoor ga gebruiken (Om El Bandigo) is al een hele poos niet bereden geweest, dus de pak ik nu alvast wat op (plus hij is veel te dik, dus wat beweging is niet verkeerd ;) ). Dan rij ik Morskaton, een merrie die 5-6 jaar geleden op de racebaan heeft gelopen en sindsdien niet meer gereden is. In het begin was die wat lastig, ze ging er snel vandoor en als het haar iets te veel werd dan steigerde ze (meestal voelde ik dit van te voren al wel aan en wist ik het te voorkomen). Inmiddels is ze niet meer gespannen: ze gaat ze er bijna niet meer vandoor en steigeren doet ze helemaal niet meer. Wel is ze erg stijf in haar lichaam, dus daar ga ik nu mee aan de slag. Dan is er nog La Bella, Negar haar springpaard, die ik voor de leuk bij rij (en ook om haar voor Negar berijdbaar te houden, ze kan soms wat schrikkerig/ vlug zijn en Negar is wat angstig waardoor ze dan niet durft te rijden). En dan is er uiteraard Shahbal nog! Die train ik lekker buiten en misschien rij ik over twee weken weer een wedstrijd met hem. Waarschijnlijk organiseren we hier op de stoeterij ook nog een wedstrijd, waar ik dan uiteraard ook aan mee zal doen!

Het weer is op het moment minder prettig. Het is zo’n 32- 38 graden overdag. 38 Graden is eigenlijk te warm voor deze periode, normaal is het pas over 2 maanden zo warm.. 38 Graden is echt heel warm! Zeker als je iets wilt doen/ ondernemen (of stel je voor dat je in een auto stapt die in de zon heeft gestaan..). Daarbij waait het soms redelijk (wat wel weer fijn is) maar door de droogte zorgt dat voor heel veel stof (wat weer minder fijn is). Ik slaap ’s nachts nu standaard met de airco aan, omdat het anders niet te doen is.

De aanslag die in Teheran is gepleegd heeft veel stof doen opwaaien. Er gaan nu heel veel theorieën de ronde dat de aanslag door de overheid zelf is gepleegd. De manier waarop het is gedaan is ongewoon voor de IS (een aantal waren verkleed als vrouw), daarbij waren de locaties onlogisch (er waren maar heel weinig mensen in de buurt terwijl er verderop veel meer mensen waren). Er gaan nu allemaal filmpjes en foto’s de ronde en er wordt veel gespeculeerd. Ik vind de mensen over het algemeen opvallend kalm over de aanslag en ze maken zich ook niet zo druk over mogelijke vervolg aanslagen.

Wellicht ga ik morgen en vrijdag naar Teheran om de toerist uit te hangen. Eigenlijk heb ik daar niet zo veel zin in (ik vind Teheran verschrikkelijk) maar wat afwisseling is fijn en daarbij heeft Negar me uitgenodigd, dus ik kan eigenlijk geen nee zeggen. Ik heb qua toeristische attracties nog niet zo veel gezien, dus misschien valt het wel mee!

Mocht het doorgaan dan horen jullie in mijn volgende blog hoe het was ;)

  • 14 Juni 2017 - 15:34

    Hinke:

    Voordat je niet zoveel nieuws te vertellen hebt, heb je toch een behoorlijk lang verslag gemaakt :).
    Maar weer heel leuk om te lezen.
    Van een dierenarts zou je toch verwachten dat hij wat serieuzer bezig is met een en ander.
    Maar ja, wel een andere cultuur natuurlijk.
    Inderdaad zonde dat je nu weer van voren af aan moest beginnen.

    Geniet van je dagje in Teheran. Met Negar samen kan het nog wel eens heel leuk worden.

  • 14 Juni 2017 - 20:59

    Tante Greetje:

    Hallo Jael,

    Erg fijn, ook voor Sander dat je weer even thuis was :)
    Weer een leuk verslag! En mooi dat je er toch weer zin in hebt.. (maar goed ook he, dat heb je wel nodig!)

    Ja wat heerlijk dat je daar dan nu airco hebt. 32-38 graden Pfffff
    Treffen wij het beter met 24-26 graden.
    Nou inderdaad wat raar, , ook een dierenarts moet zich aan de voorschriften houden! Niet netjes!!!

    Weer veel succes met alles, en alvast veel plezier met je uitjes. Het ga je goed!
    Groetjes..

  • 14 Juni 2017 - 22:48

    Nelleke Zandwijk:

    superstuk! alleen al de namen van die paarden... Morskaton is mijn favoriet. Ik stel me daarbij een morsig kartonnen paard voor, beetje moedeloos, gebogen hoofd, gespleten droge hoeven, wittige huiduitslag maar met een opgewekt soort tegen beter weten inborst. meer kan ik er niet van maken. Maar dat roept zo'n naam dus bij me op! Dus: meer namen graag! Liefs N

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 45429

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: