Update - Reisverslag uit Athenry, Ierland van Jael Sluis - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Athenry, Ierland van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

Update

Door: Moi

Blijf op de hoogte en volg Jael

25 September 2009 | Ierland, Athenry

Hier weer nieuws uit Athenry! Naja nieuws.. Zo veel nieuws is er niet :p

Ben van de week met Barbara op stap geweest, de parasitologe van Teagasc. We gingen naar een van de berg boerderijen in Connemara om slakken te 'vangen'. Barbara doet op het moment onderzoek naar Leverbot, een ziekte die in herkauwers voorkomt en fataal kan zijn. Leverbot is veroorzaakt door een worm, die een slak als gastheer nodig heeft om zijn levens cyclus te volbrengen. Vandaar dat wij slakken gingen vangen :) Die slakken worden dan getest op de aanwezigheid van de parasiet. Het zoeken naar slakken was niet zo erg als ik had verwacht, al zijn de slakken vaak moeilijk te zien aangezien ze soms maar 2mm groot zijn (daar zit je dan op je knieen in het gras met je gezicht 10cm boven de grond..). We hadden ook super veel geluk met het weer, in de auto naar de boerderij toe regende het en toen we aankwamen klaarde het op en was het erg mooi weer de rest van de dag (en dat voor Ierland!! Nog geen regen gehad hier trouwens, terwijl het Augustus non-stop geregend heeft hier:)).

Op de terug weg zijn we op meerdere plekken gestopt om rond te kijken (Connemara is echt super mooi!!) bij een waterval, meren, bergen, fjord etc. super dus!

En dan nog op aanvraag: het sponzen! ;) Aangezien we er ellke dag mee bezig zijn is het ook wel terecht dat ik er wat meer over vertel. Kleine sponsjes van ong. 3cm groot worden met een aplicator in de vagina ingebracht (denk aan tampons met inbreng hoezen :p). De sponsjes zijn geimpregneerd (vast niet het juiste woord.. Nelleke? Ria? ;)) met hormonen, die de normale vruchbaarheids cyclus stoppen. Na 10- 12 dagen worden de sponsjes weer verwijderd, en 2- 3 dagen later worden de schapen dan bronstig. Deze methode word gebruikt zodat schapen eerder gedekt kunnen worden (schapen kun je normaal alleen rond november- december laten dekken). Ik zal fotos uploaden, zodat het wat duidelijker word.

Mijn pauze is weer voorbij, dus jullie horen wel weer van mij :)

Doeg!! xx

PS. de fotos staan op jael89.hyves.nl (sponzen fotos komen nog!)

• 27 September 2009 - 08:22

Ria:

hoi jael, leuk je berichtjes uit ierland, ik krijg er zin in.. en geimpregneerd is gewoon het goede woord hoor. liefs, ria

• 30 September 2009 - 08:41

Nelleke:

Ha Jael,

impregneren is een prima woord hoor. En de uitleg van de sponsjes was zeer duidelijk. Ik vermoedde al zoiets, als achterhoeker had ik ook ervaringen. Ik zat op een school waar we wedstrijden in koeienmelken hadden, met water en rubberen uiers in een soort rekje, en wie als eerst zijn emmer vol had. Dit onderdeel van de sportdag zat tussen klootschieten (een met lood verzwaarde bal over de weg gooien en wie in de minste worpen over was, had gewonnen) en nog iets onduidelijks in. Schapesponsje inbrengen had er zo tussen gepast... Veel plezier daar nog en een groet van

Nelleke