Reizen! - Reisverslag uit Athenry, Ierland van Jael Sluis - WaarBenJij.nu Reizen! - Reisverslag uit Athenry, Ierland van Jael Sluis - WaarBenJij.nu

Reizen!

Door: Jael

Blijf op de hoogte en volg Jael

09 Oktober 2009 | Ierland, Athenry

Bericht nummer 5! Ik had niet in de gaten dat ik 2 weken al niks van me had laten horen.. :s Dus, mijn excuses (A)!

Vorige week maandag had ik vrij genomen om van alles met Floor te gaan doen (wat we natuurlijk niet gedaan hebben.. :)). Lekker gerelaxed, dat wel. ;)

Dinsdag ben ik met Ciaran (spreek je uit als Kirrin, net als Parraic wat je uitspreekt als Porrick vind ik dit niet logisch) mee geweest naar een boerderij toe hier in de buurt. De boerderij word gebruikt om onderzoek te doen voor Teagasc (spreek je uit als Tsjagus..). Seamus (mijn stage begeleider) heeft een fok programma opgezet. Waarvoor Ciaran en ik dus naar de boerderij toe moesten om de schapen in groepen in te delen (voor dekken), ook moesten we ze wegen en hun conditie scoren (1-5). Hebben op die boerderij iets van 150 schapen gedaan, wat ongeveer een hele dag in beslag nam aangezien de opzet van alles niet heel goed waren. Het was lastig om schapen in de race (geen idee hoe het in het Nederlands heet, het is een soort van tunnel waar de schapen in een rij doorheen lopen zodat je ze makkelijk 1 voor 1 kunt doen) te krijgen en ze makkelijk te splitsen.

Donderdag avond ben ik weer met Ciaran vertrokken naar Carlow, waar we in een hotel overnacht hebben zodat we vrijdag vroeg aan het werk konden in Kilkenny. Hier moesten we weer het zelfde doen, wegen, scoren en de ooien in groepen delen. In Kilkenny hebben we iets van 350 schapen gedaan omdat de boer beter hielp en betere opzet had van de race. Een drukke en lange dag!

Deze maandag zijn Ciaran en ik naar Kerry geweest om daar weer het zelfde te doen op een andere boerderij. Maar... Uiteraard heb ik net toen mijn eerste regen gehad! Het regende zo hard dat we niet konden werken en dat de handhelds (handcomputers met een chip scanner) het niet meer deden. Hier door moesten we nog een nacht in Kerry blijven (nog een nacht in een 3 sterren hotel, zucht..). De boer was een.. uhm, niet zo heel intelligente en cooperatieve meneer.. Hij had het idee dat hij het beter wist en was het niet met Ciaran eens, wat voor lange discussies zorgde en een geirriteerde Ciaran & Jael. Wel heb ik veel van Kerry gezien! Heuvels, zee, kliffen, havens etc.

Tussendoor ben ik bezig met het routine werk op Newford, de boerderij van Teagasc. We zitten nu midden in het dek seizoen, dus we moeten ooien in groepen delen voor rammen, dekkingen controleren, etc. Druk!

Verder heb ik vandaag naar eierstokken gekeken in een schaap. Om dit te doen word een schaap vast gemaakt op een soort van brancard (denk aan een soort van martel bed), ondersteboven gekanteld, twee holle buizen (met de vorm en grote van een schroevendraaier) worden door de huid heen geprikt in de onderbuik(lijkt me niet heel prettig zonder verdoving..), in een van de buizen word een microscoop geschoven en in de ander een soort van metalen lange sate prikker. Met de sate prikker word er in de ronte gewroet om de eierstokken te vinden en de ander, met camera, stuurt het porren en wroeten. Als de eierstokken gevonden zijn kunnen ze zien hoeveel corpus luteum er zijn. Uiteraard vond ik dit allemaal heel erg leuk en wilde ik ook graag wroeten in een vastgeketend schaap. Niet dus.. Ik voelde me ziek worden (de huid maakt een plop geluid als er een cm dikke buis doorheen geprikt word) en ben maar even thee gaan drinken. Even later kwam Henry me halen om het ook te proberen. Eerst zei ik nee omdat ik het echt heel naar vond, maar dan had ik het idee dat ik er spijt van zou krijgen dus heb het toch maar wel gedaan.. Heb de blaas gezien, eierstokken, darm vet, en de corpus luteum. Dat was dan wel weer interresant omdat je een heel mooi en goed beeld krijgt. Vroeg nog of het geen pijn deed waarop ze nee zeiden (wat had ik verwacht..). Mja dit was dus mijn niet zo leuke ervaring voor vandaag..

Volgende week is alweer mijn laatste week! Wordt druk.. Maar 4 weken zijn erg snel gegaan, waarschijnlijk omdat ik me eigenlijk best vermaak :) Na volgende week heb ik nog 2 weken om rond te reizen, maar voor die tijd horen jullie nog wel van mij!

Groetjes uit Ierland! ;)

  • 13 Oktober 2009 - 09:26

    Jael:

    Laparoscope heet dat martel werktuig trouwens (A)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Athenry

Stage Bulgarije

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2012

Kerst en oud & nieuw

13 December 2011

Istanbul

05 December 2011

De kou, het veulen, en reizen

02 November 2011

Van alles en nog wat

14 Oktober 2011

De verhuizing en Plovdiv
Jael
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 45480

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 30 Juli 2017

Stage in Iran

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Stage Bulgarije

16 Juli 2005 - 17 Juli 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: